augustus 2002
madiwodovrzazo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 19 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<< < < > > >>

Woensdag, 21 augustus 2002

Het toch maar recht laten maken van de achterkant

1 2  
klussen met koen 2.0, Koen Peters

Dit is de dag dat ik een paar fouten die ik de afgelopen anderhalve week heb gemaakt recht wilde trekken (letterlijk). Ten eerste had ik -zoals ik al had vermeld- een van de 5,8 x 15,8 x 77,8 balken en een van de 5,8 x 15,8 x 89,4 balken in de lengte doormidden gezaagd. De vier stukken zijn daarna gebruikt om de andere balken van dezelfde afmetingen te 'verdiepen'.

Het probleem was echter dat de decoupeerzaag een eigen mening had over de af te leggen weg van begin tot einde van de balk. Dat wil dus zeggen dat de zaagsnede niet echt recht was. Nu is dat geen ramp, omdat het toch over de achterkant van het Cd-rek gaat en je dat niet echt ziet. Nu moeten jullie weten dat ik een perfectionist ben (op het neurotische af), wat tot gevolg had dat deze oneffenheid aan mij bleef klagen. Daarom heb ik een auto geregeld -nog bedankt daarvoor Anouck- en zijn we met de zijkanten naar het TU bouwkunde knutselhok gereden, alwaar een van de lokale knutselaars mij wel wilde helpen met het mooi recht afzagen van deze zijkanten met behulp van de liggende cirkelzaag. Nu zijn alle vier de zijkanten precies 22 cm diep. Ik mag trouwens wel zeggen dat het een buitengewoon lekker gevoel is om de oneffenheden er zo van af te zien glijden. Hmmmm.

In schema 1 (klik hier voor het schema) is te zien wat er is gebeurd. Tijdens proces A werd de zijkant gemaakt. De rode zijde is de zijde waar ik met de decoupeerzaag heb gezaagd en die dus scheef was. Tijdens proces B is dit weer hersteld en is het allemaal mooi recht gemaakt. Op de foto zie je de achterkant die nu dus precies passend is. Hmmmm Lekker!

Het herstellen van de niet passende hoek

1 2 3  
klussen met koen 2.0, Koen Peters

Nu is de achterkant wel mooi recht, maar dat was nog niet alles. Neen! Bij de hoek linksonder waar twee van de vier zijkanten elkaar raken, past het allemaal niet lekker. (zie ook schema 2 voor meer info. Klik hier voor het schema) De zijde die tevens de onderkant van het Cd-rek vormt moet dus recht worden getrokken. Het is niet zo dat het binnenwerk te groot is, maar het moet allemaal gewoon even lekker stevig op elkaar gedrukt worden, worden voorzien van deuvels en daarna gelijmd.

Dit klinkt allemaal heel erg mooi, echter het probleem was dat ik de betreffende hoek al had voorzien van deuvels en deze waren op de verkeerde plek in het hout gezet, waardoor de oneffenheid was ontstaan. Wat ik dus heb gedaan, is met behulp van twee klemmen de boel wat meer naar elkaar toe geduwd en nieuwe gaten geboord voor de deuvels. Al die gaten zijn dus op de foto hiernaast te zien.

Ik hoop nu maar dat wanneer ik de boel ga lijmen, deze hoek niet ineens -=knap=- zegt en dat er dan een stuk hout is gebarsten. Een ander ongelooflijk stomme fout is dat ik in de onderste zijkant op de verkeerde plek heb geboord. Zoals je op de foto kan zien zitten er niet alleen gaten in de bovenkant, maar ook in de zijkant. Oei oei oei.. Dat was dus weer effe niet concentreren waardoor de boel weer helemaal uit de klauw is gelopen. Ik denk dat ik de gaten die teveel zijn maar ga vullen met vloeibaar hout en daarna meeverf. Ik hoop dat er niet te veel van te zien is. Pffff